آنها میگویند: «چرا مردانی را که ما از اشرار میشمردیم (در اینجا، در آتش دوزخ) نمیبینیم؟! (62)/چه کسانی میگویند-به تو اشرار و در آنجا در اتش دوزخ سراغ تو را میگیرند و میبینند تو آنجا نیستی-اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بیاساس در مدینه پخش می کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضد آنان میشورانیم، سپس جز مدت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند! (60)/آنها کیستند دقیقا-آیا او بر خدا دروغ بسته یا به نوعی جنون گرفتار است؟!» (چنین نیست)، بلکه کسانی که به آخرت ایمان نمیآورند، در عذاب و گمراهی دوری هستند (و نشانه گمراهی آنها همین انکار شدید است). (8) میگند دروغ میگه یا جنون دارد باور کن دقیقان خودشان دروغ میگویند انگیزه دارند و جنونشان بسیار شدید هست و فکر میکنند عاقلند-کیستند از کدام قوم یا پیرو کدام مسلک و آیین یا جریان هستند-تا افرادی را که زندهاند بیم دهد (و بر کافران اتمام حجت شود) و فرمان عذاب بر آنان مسلم گردد! (70)کافران کیستند-گروهی (میگویند: «شما رهبران گمراهی بودید که به ظاهر) از طریق خیرخواهی و نیکی وارد شدید اما جز فریب چیزی در کارتان نبود)!» (28)-چه کسانی میگویند-گفت: «آیا چیزی را میپرستید که با دست خود میتراشید؟! (95)-بت پرستان عصر حاضر کیستند-سرکردگان آنها بیرون آمدند و گفتند: «بروید و خدایانتان را محکم بچسبید، این چیزی است که خواستهاند (شما را گمراه کنند)! (6)-خدایانشان کیستند-(سرانجام فرعونیان مغلوب شدند،) و ما آنها را از باغها و چشمهها بیرون راندیم، (57)-خب خدایشان فرعون هست-فرعون کیست کدام فرعون یا مشابه آن-تا هر ساحر ماهر و دانایی را نزد تو آورند!» (37)خب اون که خدا میدانندش ساحر دارد اونم ماهر دانایی اون مدل ساحر فریبکاری هست-فرعونه کیست-اصلیه-گفتند: «آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالی که افراد پست و بیارزش از تو پیروی کردهاند؟!» (111)/خب غرور دارند-غرور ریشه مال ابلیس هست-خود فرعون مد نظر کیست-بسوی فرعون و اطرافیان اشرافی او; اما آنها تکبر کردند، و آنها مردمی برتریجوی بودند. (46)/پس پولداره و اطرافیان او هم پولدار شدند چون اصل پولداره کناره هایش مالدار شدند برا همین خدایشان هست-حالا اون کیست راهنمایی بیشتر-آنها که کافر شدند، اموالشان را برای بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج میکنند; آنان این اموال را (که برای به دست آوردنش زحمت کشیدهاند، در این راه) مصرف میکنند، اما مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد; و سپس شکست خواهند خورد; و (در جهان دیگر) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد. (36)-فرعون کیست مد نظر کیست راهنمایی بیشتر-و اگر نه این بود که خداوند ترک وطن را بر آنان مقرر داشته بود، آنها را در همین دنیا مجازات میکرد; و برای آنان در آخرت نیز عذاب آتش است! (3)-خب جالب شد مشکل اون سر من چیه؟ گفتند: «این دو (نفر) مسلما ساحرند! میخواهند با سحرشان شما را از سرزمینتان بیرون کنند و راه و رسم نمونه شما را از بین ببرند! (63)-خب با من اول مشکلش چیه-گفتند: «ما به میل و اراده خود از وعده تو تخلف نکردیم; بلکه مقداری از زیورهای قوم را که با خود داشتیم افکندیم!» و سامری اینچنین القا کرد... (87)/خب تقویت شده هست اون-از کجا-آنها گمان میکنند هنوز لشکر احزاب نرفتهاند; و اگر برگردند (از ترس آنان) دوست میدارند در میان اعراب بادیهنشین پراکنده (و پنهان) شوند و از اخبار شما جویا گردند; و اگر در میان شما باشند جز اندکی پیکار نمیکنند! (20)/احزاب-اعراب/چرا اعراب با من-آنها به خدا سوگند میخورند که از شما هستند، در حالی که از شما نیستند; ولی آنها گروهی هستند که میترسند (و به خاطر ترس از فاش شدن اسرارشان دروغ میگویند)! (56)(بگو:) عذر خواهی نکنید (که بیهوده است; چرا که) شما پس از ایمان آوردن، کافر شدید! اگر گروهی از شما را (بخاطر توبه) مورد عفو قرار دهیم، گروه دیگری را عذاب خواهیم کرد; زیرا مجرم بودند! (66)آنها پیش از این (نیز) در پی فتنهانگیزی بودند، و کارها را بر تو دگرگون ساختند (و به هم ریختند); تا آن که حق فرا رسید، و فرمان خدا آشکار گشت (و پیروز شدید)، در حالی که آنها کراهت داشتند. (48)/دگرگون میسازند نزد اتصالات به گوش رساندن آنها/یعنی نوعی یک قسمت امر/آنها گمان میکنند اموال و فرزندانی که بعنوان کمک به آنان میدهیم... (55)/خب امر منافق یعنی نفاق دو رویی هرجا اصطلاح نفع برند یک نوعی تداعی کنند حالا هر جوری که بشود از هر امری کیسه بدوزند/یعنی افراد سودطلب منافع طلب/خداوند) فرمود: «بزودی از کار خود پشیمان خواهند شد! (اما زمانی که دیگر سودی به حالشان ندارد.)» (40)(آنها در جواب) میگویند: «شما خودتان اهل ایمان نبودید (تقصیر ما چیست)؟! (29)/خب از انجیل ببینیم راهنمایی-23 امّا ایشان به صداهای بلند مبالغه نموده، خواستند که مصلوب شود و آوازهای ایشان و رؤسای کهنه غالب آمد./فشار-اتصال-/43 زیرا ایّامی بر تو میآید که دشمنانت گرد تو سنگرها سازند و تو را احاطه کرده، از هر جانب محاصره خواهند نمود.34 ای اورشلیم، ای اورشلیم که قاتل انبیا و سنگسار کننده مرسلین خود هستی، چند کَرَّت خواستم اطفال تو را جمع کنم، چنانکه مرغ جوجههای خویش را زیر بالهای خود میگیرد و نخواستید./اه بقول معروف دنبال یک کیسه هستند پس از هر کجا بدوزنند/17 آخر به خود آمده، گفت، چقدر ازمزدوران پدرم نان فراوان دارند و من از گرسنگی هلاک میشوم!/مزدوران/31 در همان روز چند نفر از فریسیان آمده، به وی گفتند، دور شو و از اینجا برو زیرا که هیرودیس میخواهد تو را به قتل رساند./به هیرودیس وصل هستند/ در اسرائیل/خب نتانیاهو/حالا نتانیاهو مشکلش با من چیه-چون قبلا هویت شناخت در آمده حالا روشن میشه -25 بلکه بجهت دیدن چه بیرون رفتید، آیا کسی را که به لباس نرم ملبّس باشد؟ اینک، آنانی که لباس فاخر میپوشند و عیّاشی میکنند، در قصرهای سلاطین هستند./عیش و نوش سلطنت/چی میدونه چی گفتن-چه کسانی گفتن بهش-26 پس یکی از نوکران خود را طلبیده، پرسید، این چیست؟-/نوکرانش/چی گفتند-46 هرآینه مولای آن غلام آید،/خب فهمیدم چی گفتند-چرا همچین امری رو گفتند-23 جان از خوراک و بدن از پوشاک بهتر است./مال درون این گفتنه/چه مشکلی داره-5 بلکه به شما نشان میدهم که از کِه باید ترسید/چه ترسی دارند/و بعضی از ایشان را خواهند کشت/خب فهمیدم/مشکل با امر دیگه هم داره-18 و او را سلام کردن گرفتند که سلام ای پادشاه یهود!-خب براشون پس فرقی هم نداره هر کدام نوعی-8 زیرا که امّتی بر امّتی و مملکتی بر مملکتی خواهند برخاست و زلزلهها در جایها حادث خواهد شد و قحطیها و اغتشاشها پدید میآید؛ و اینها ابتدای دردهای زه میباشد./چه نفعی برای اون داره این کار-و بزرگانشان بر ایشان مسلّطند./خب بزرگتر داره-خب برای بزرگتر اون چه نفعی داره-40 زیرا هر که ضدّ ما نیست با ماست.-فهمیدم ضد ما-و ضد ما نیست.خطر و مسئله جمهوری برای اسرائیل-حمایت -میکنند-46 آنجایی که کِرْمِ ایشان نمیرد و آتش، خاموش نشود.25 و هرگاه خانهای به ضدّ خویش منقسم شد، آن خانه نمیتواند استقامت داشته باشد.27 و هیچ کس نمیتواند به خانهٔ مرد زورآور درآمده، اسباب او را غارت نماید، جز آنکه اوّل آن زورآور را ببندد و بعد از آن خانهٔ او را تاراج میکند./تاراج همون مسئله ای که نتانیاهو ایران را یک قدرت میداند که بزرگتر دارد باز نتانیاهو-تاراج و مسائل اعراب تجزیه قدرت ایران رو پخش کنند منطقه بندی بشود یک پارچه نباشد چون یک خطر برای اسرائیل-دو مسائل رصد منطقه ای.پس دلشان برای نوکران نمیسوزد لبخند گرگ بی طمع نیست.خب مثال الان اینری کریستو رو رو تخت مردم گذاشتند راه بردند به یکی بگو مثال فلانی رو روی تخت بزار راه ببر-نگاهش هم نمیکنند یک چیزی میدند که کار انجام میدهند والا کی میاد اونو باور کنه.الان به یک بنا بگو خانه اجرببر بالا میگه روزی فلان قیمت کی میاد الکی کاری الکی کنه.مگر اینکه معنویون باشند برای رضای خدا کاری انجام دهند.والا معنویون هم انها را میشناسند.تا یک شاهراه پشت اونها نباشه کار زمینی نقشه دار نباشه.مردم الکی دور یکی جمع نمیشند مگر با نقشه حساب شده و رسانه یا نوعی کاری که جمع بشند کم کم.اینها همه حساب شده هست.والا غیر اون کسی در راه خدا سختی هست درخت یا طرف پرنده هم بسازه یا کاری کنه عاجز کننده. چون راه خداست مسیر سخت و اما با نتیجه خواهد بود.والا بیراهه با نقشه فایده نداره.چون کار اونها مشابه امر کار دسته جمعی میشود مثال شخص دویست تا نظر میاد اون افراد رو عقب میدند.بقولی قیچی میکنند. افراد زود نگر میگند نگاه کن مردم دارند حمایت میکنند اونو.کسی کسانی کاری الکی نمیکنند حتی یک دکمه زدن.پس چون راهت نقشه زمینی نیست سختی بسیار زیاد کشیدی.شدی یک مشت استخوان و پوست.اما غصه نخور عاقبت کار غیر خدایی سرانجام آن تباهی هست حالا به هر قیمتی و عاقبت کار نیکو نزد خدا گم نمیشود.برای فریب کاری نمیکنی برای حقیقت رضای خدا.چون فریب نمیدهی به جایی وصل نمیشی همین که وصل یک جایی زمینی نیستی نگاه کن منظور ارباب زمینی که پول بده بهت یا دستور دهنده زمینی نداری که پول بده .توقع این امر که کاری گروهی برایت انجام شود نیست.مگر انکه خدا در دلش بگذارد یا بقولی در زنجیره قرار گیرد اونم زنجیره غیر زمینی پس صبر زیاد پیشه کردی اما یادت باشه خدا ما فوق قدرت زمین هست.

و شما اراده نمیکنید مگر اینکه خداوند -پروردگار جهانیان- اراده کند و بخواهد! (29)/آیات مثل پازل برای این امر و تفکر برانگیز میماند در کل مجموع آیات تفکر باید کرد/از پست اول مربوط به ویروس کرونا از مسئله ای که پازل مانند است./

(و گفتیم:) پس بچشید عذاب و انذارهای مرا! (39)-آن روز انسان میگوید: «راه فرار کجاست؟!»
![]()
ما این ماجرا را بعنوان نشانهای در میان امتها باقی گذاردیم; آیا کسی هست که پند گیرد؟! (15)
(چنان غافلگیر میشوند که حتی) نمیتوانند وصیتی کنند یا به سوی خانواده خود بازگردند! (50)
